Primarul Bucureștiului va avea un rol cheie nu doar în prosperitatea orașului și a bucureștenilor, dar și pentru siguranța și liniștea lor.

Bucureștiul trebuie să fie un oraș sigur pe stradă și în casă.

Primarul Bucureștiului va avea un rol cheie nu doar în prosperitatea orașului și a bucureștenilor, dar și pentru siguranța și liniștea lor.

Bucureștiul trebuie să fie un oraș sigur pe stradă și în casă.

O parte din echipa cu care lucrez pe acest subiect:

Violența domestică a rămas o problemă majoră. 48 de femei au murit din cauza violenței domestice în 2018, în România. Tot în 2018, o mamă a fost ucisă de soț, chiar în grădinița pe care femeia o înființase în sectorul doi din București.

Combaterea eficientă a violenței domestice și sprijinul acordat victimelor vor fi prioritare.

Bucureștiul va fi orașul unde victimele nu sunt tratate cu indiferență, ci cu atenția cuvenită, primind rapid asistență, protecție, adăpost.

Orașul care poate fi vizitat de turiști fără frica de a fi înșelați, unde orice investitor sau antreprenor știe că banii săi sunt în siguranță și că infrastructura critică este protejată.

Unde există efort consecvent pentru prevenție, iar măsurile sunt luate în funcție de eficiența lor.

1

Siguranța urbană și spații publice deschise

Siguranța urbană este unul din factorii cei mai importanți pentru dezvoltarea unui oraș sustenabil și prosper. Dar este ignorată aproape în totalitate când vine vorba de strategiile de dezvoltare locală în București. Anumite cartiere sau zone rămân percepute ca fiind periculoase sau nefrecventabile, afectând șansele cetățenilor la un trai decent.

Bucureștiul poate să devină un model al siguranței urbane moderne, prin planificare urbană inteligentă. În amenajarea unui spațiu public autoritățile să aplice principiile de design împotriva criminalității.

Vom dezvolta Strategia de Siguranță Urbană a Bucureștiului, care să traseze linii comune pentru toate agențiile și entitățile relevante din subordinea Primăriei, sau cu care aceasta colaborează.

Propunem reorganizarea prezenței agenților de pază și ordine în teritoriul urban, pe baza unei analize științifice a zonelor cu risc și cu probleme de siguranță, adoptând strategii de poliție ce au fost dovedite ca fiind eficiente.

Vom reanaliza sistemul de iluminat stradal în vederea amplasării de becuri inteligente, cu energie regenerabilă.

Harta mentală a fricii:

O capitală sigură, la orice oră din zi și din noapte 2

Dorim cooperare cu Poliția Locală a Municipiului București pentru a moderniza departamentele și pentru a crea, pe modelul Direcției pentru Centrul Istoric, o Direcție pentru Zonele Limitrofe, care să aibă ca principal scop securizarea zonelor percepute ca nefrecventabile sau cu factor sporit de risc.

Totodată, avem în vedere montarea “butoanelor de panică” în zone unde acestea pot fi utile.  Spațiile urbane (publice și private) abandonate sau cu grad avansat de deteriorare vor fi abordate prin programe specifice de reabilitare, cu intenția de a crește gradul de utilizare de către cetățeni și de scădere a riscului de apariție de focare de infecție sau de activități criminale.

Abordarea va fi gestionată în așa fel încât să nu pună presiune inutilă pe oamenii deja vulnerabili. Este demonstrat spre exemplu că amendarea cerșetoriei nu este o metodă eficientă, pentru că menține oamenii într-un cerc vicios al sărăciei. Va fi prioritizată integrarea socială prin realizarea actelor de identitate și oferirea serviciilor integrate pentru oameni în situații vulnerabile. Spre exemplu, avem în vedere susținerea înființări de centre comunitare de zi pentru persoane fără adăpost, cu duș, spalatorii, mâncare, acces la prize si activitati care sa vizeze insertia socio-profesională. Un alt exemplu ar fi suportul pentru integrarea socială și o viață independentă acordat tinerilor ieșiți din sistemul instituționalizat.

2

București, un oraș care prioritizează combaterea violenței domestice, violului, exploatării sexuale și altor forme de violență asociate cu fetele și femeile

În România, 30% dintre femei spun că au fost afectate de violență fizică sau sexuală la un moment dat în viață — acestea fiind doar cazurile raportate.

În 2018, Nicoleta Botan a fost ucisă de soț chiar în grădinița pe care o înființase în sectorul doi din București. 48 de femei au murit din cauza violenței domestice în 2018, în România.

Violul și exploatarea sexuală, în special a fetelor și femeilor sunt alte realități românești. În 2019, răpirea, violarea și uciderea a două eleve din Caracal a șocat întreaga țară și a deschis discuția publică despre problemele sistemice din România când vine vorba de violența de gen.

În acest context, Primarul Capitalei a sistat finanțarea pentru Casa Invicta în cursul anului 2019 — centru care oferea servicii de consiliere și adăpost pentru victimele violenței domestice.

Violența domestică, violul, exploatarea sexuală și alte forme de violență au cauze multiple și sunt întreținute de un cumul de motive, de la cele instituționale, la cele familiale la cele de mentalitate.

Administrația se va implica în mod consistent și va acționa integrat împotriva tuturor formelor de violență.  Avem în vedere oferirea serviciilor specializate, dezvoltarea și adaptarea unor intervenții complexe, precum și campanii de conștientizare publică.

Capitala va avea noi centre de adăpost și asistență, în regim nerezidențial și de urgență, pentru victimele violenței de gen sau domestică, precum și centre de adăpost și tratament pentru minorii agresați sau aflați în pericol. În plus, trebuie să devină clară realitatea că vina nu poate fi dată pe victime.

Până la finalul mandatului, Capitala va respecta recomandarea Grupului de Lucru pentru Combaterea Violenței Asupra Femeilor al Consiliului Europei de a avea minim:

  • un loc în adăpost pentru femei la fiecare 10.000 de locuitori;
  • un centru de criză pentru victimele violului la 200.000 de femei;
  • un centru de consiliere pentru femei la fiecare 50.000 de femei.

Vom derula campanii de conștientizare privind hărțuirea, formele de sancționare și acțiuni care pot fi întreprinse/realizate de victime sau persoanele expuse riscului de a deveni victime.

3

Digitalizare și modernizare

Bucureștiul nu poate fi o capitală modernă fără a folosi tehnologiile moderne pentru siguranța cetățenilor săi.

Fiecare secundă contează: vrem un Sistem Digital Interconectat de Intervenție Rapidă, prin care toate forțele de intervenție rapidă să poată comunica live între ele și cu autoritățile Primăriei, să poată primi informații de la fața locului și să poată beneficia de coordonare în trafic prin controlul digital al semafoarelor și alerte live în trafic.

Vom pregăti și implementa un Plan de Securitate Informatică al Bucureștiului, care va include refacerea tuturor paginilor și sistemelor digitale ale Primăriei și agențiilor anexe, dar și instruirea în principii de securitate informatică a tuturor angajaților Primăriei și a agențiilor sale.

Ne dorim integrarea digitală centralizată a bazelor de date ale instituțiilor competente pentru a crea o abordare comună a siguranței publice din partea tuturor, creând un sistem accesibil în timp real pentru toți actorii relevanți și făcând posibilă analiza și planificarea bazată pe date curente și facilitând prevenția.

Vom folosi inteligent și proporțional noile tehnologii printr-un plan de monitorizare inteligentă, prin amplasarea de camere de supraveghere mobile în puncte cheie pentru siguranța copiilor (spații de joacă pentru copii, școli, creșe și grădinițe, puncte de acces în parcuri și zone unde se înregistrează incidențe mari de violență sau infracțiuni), care vor putea fi accesate în timp real  de către toți agenții de pază și ordine printr-o aplicație securizată pe telefon și care vor oferi și alte funcționalități (identificarea automată a plăcuțelor de înmatriculare sau înregistrare pe cloud).

O opțiune este și lansarea unui program de cooperare voluntară cu entitățile private care dețin camere de supraveghere orientate către spațiile publice, care să integreze într-un sistem în timp real toate camerele entităților private care aleg să participe la program, oferind posibilitatea de acces prompt la informații critice, respectând legislația în vigoare.

4

Intervenții pentru reducerea riscurilor asociate consumului de droguri

Conform Agentiei Nationale Antidrog, in Bucuresti traiau in 2018 peste 10.000 de consumatori de droguri injectabile. Dincolo de pericolul imediat pentru viata consumatorilor reprezentat de substante de provenienta si concentratie necunoscute caracteristice pietei negre, avem de a face cu un intreg spectru de probleme de sanatate, cele mai frecvente fiind contactarea si transmiterea de infectii, problemele de sanatate mintala (in special de cand au aparut pe piata asa numitele “etnobotanice”).

Incepand cu 2010, infectia cu HIV a cunoscut o crestere rapida printre consumatorii de droguri injectabile, crestere de a fost urmata de inmultirea cazurilor de tubeculoza, in special in mediile sarace si in randul persoanelor fara adapost.

Primaria Bucurestiului are responsabilitarea de a proteja cetatenii de aceste pericole prin interventii a caror eficacitate a fost deja dovedita.

Masurile pe care le propunem nu sunt nici originale, nici experimentale.

Din contra, ele si-au demonstrat eficacitatea in controlarea infectiilor cu transmitere sanguina, a reducerii supradozelor si deceselor, a criminalitatii si excluziunii sociale a consumatorilor in contexte sociale si culturale diferite, la costuri mult reduse comparativ cu costul inactiunii sau al masurilor represive impotriva consumatorilor de droguri.

Actiuni:

  • Finantarea interventiilor de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri injectabile, in special a programelor de distributie de seringi si recuperare a deseurilor medicale cu potential contagios.
  • Conectarea consumatorilor de droguri injectabile aflati in conditii de precaritate extrema la servicii medicale si sociale specializate din reteaua Ministerului Sanatatii, a Primariei Capitalei sau a primariilor de sector.
  • Dezvoltarea colaborarilor cu organizatii nonguvernamentale cu experienta demonstrata in derularea programelor de reducere a riscurilor si promovarea implicarii directe a consumatorilor de droguri in interventiile care ii privesc, atat in ceea ce priveste planificarea cat si derularea lor.

Pe principiul “Sprijin, nu pedepse”, intentionam sa contribuim la crearea unui mediu social si sanitar mai sigur pentru locuitorii Capitalei printr-un set de masuri orientate catre adresarea cauzelor profunde ale consumului problematic de droguri: lipsa de alternative sociale, stigma si izolarea sociala care conduc la comportamente periculoase atat pentru consumatorii de droguri cat si pentru cei din jurul lor.

5

Siguranța infrastructurii și gestiunea dezastrelor

Bucureștiul rămâne vulnerabil în fața dezastrelor: atât cele naturale dar și incendii sau accidente. Experiențe dureroase recente, ne arată proasta coordonare a serviciilor de urgență și lipsa de pregătire modernă pentru reacție rapidă și eficientă în momente când fiecare clipă pierdută poate costa o viață.

Avem nevoie de un Plan Integrat de Dezastru, care să ofere căi de acces și comunicare în timp real dar și integrarea operațională a tuturor agențiilor relevante în caz de accident, incendiu, calamitate, căderea accidentală sau intenționată a unui sistem critic urban (energie electrică, apă, gaze) sau dezastru natural, precum și instruirea populației cu privire la acțiunile ce trebuie întreprinse de aceștia în caz de situații de urgență.

Vom adopta principiile enunțate în Noua Agendă Urbană – Habitat III – cu privire la procesul de recuperare post-dezastru pentru a integra în planificarea urbană clădirile reziliente, măsurile de mediu și spațiale, învățămintele trase din dezastrele din trecut, precum și noi riscuri.

O altă opțiune este și finalizarea accelerată a proiectului NetCity și lansarea unui nou program de securizare a infrastructurii de telecomunicație critică din București.

Ne gândim la investiții în sisteme de drone pentru operațiuni de salvare sau monitorizare în situații de criză (de exemplu, pentru inspectarea zonelor inaccesibile în caz de incendiu sau alte accidente).

Nu în ultimul rând, avem nevoie de actualizarea i, în sistem digital, infrastructurii critice de siguranță din oraș și ameliorarea și augmentarea sa (hidranți, kituri de defribilatoare, căi de evacuare critică, refugii etc.).

6

Alfabetizare digitală și incluziune

O strategie digitală nu poate porni decât de la cetățeni și de la modul în care aceștia interacționează cu tehnologia. Tehnologia poate fi în beneficiul tuturor, dar poate deveni încă o barieră pentru cei vulnerabili.

Sărăcia este o realitate dură, chiar și în București,  cei mai afectați fiind copiii. Situația financiară limitată a familiei  nu trebuie să le îngrădească educația educa, posibilitățile de a comunica sau dreptul la o viață mai bună.

Strategia Bucureștiul Digital își propune să îmbunătățească nivelul de trai în mod egal, fără a-i avantaja pe cei familiarizați cu tehnologiile digitale.

În acest sens, vom investi în educarea digitală a locuitorilor Bucureștiului.

Acțiuni:

  • Cursuri de educație digitală pentru elevi.
  • Cursuri de educație digitală organizate în bibliotecile municipale (44 de sucursale). Acestea pot fi realizate prin intermediul unor voluntari și destinate în special persoanelor cu deficiențe și a persoanelor vârstnice.
  • Ghizi digitali în centrele de relații cu publicul ale Primăriei, redefinite în colaborare cu primăriile de sector astfel încât să funcționeze ca one-stop-shop. Ghizii digitali vor sta la dispoziția celor care vor să învețe cum pot folosi beneficiile tehnologiilor digitale puse la dispoziție de primărie.
  • Biblioteci municipale “aduse” în secolul al XXI-lea. Acestea vor oferi oamenilor acces la calculator/tabletă, imprimantă și asistență.
  • Acoperire WiFi gratuită în parcuri, semnalizată corespunzator.
  • Tutoriale video ușor de înțeles pentru funcționalitățile disponibile pe toate site-urile și aplicațiile primăriei.

7

Construirea comunității si a rezilienței în caz de cutremur sau catastrofe

Bucureștiul porneste cu neajunsul de a fi fost construit pe baza conceptului “cartierelor-dormitor”.

Avem un centru vibrant, în care se desfășoară cele mai multe dintre activitățile culturale și educative,  însă cele mai multe dintre cartierele din afara inelului median și în care locuiește peste 80% din populație sunt văduvite de astfel de oportunități.

Mai mult, dezvoltarea pe verticală a orașului, în blocuri de înălțime mare, face ca sentimentul de apartenență la comunitate să nu fie dezvoltat.

Avem o populație tânără activă care, deși locuiește cu chirie și lucrează în București, nu deține mutație sau buletin de București, ceea ce duce la senzația unui provizorat permanent, implicit la lipsa de interes și implicare în viața cartierului și a orașului.

În primul rând, un  oraș este o comunitate de oameni care trebuie să reacționeze cu empatie și eficiență în cazurile limită.

Suntem puternici doar împreună, atât în momentele normale, dar și în cele de cumpănă.

O direcție esențială pentru strategia digitală va fi refacerea fibrei sociale și dezvoltarea  abilităților de rezistență în situații de urgență.

Acțiuni:

  • Gasirea de soluții digitale pentru ca toți locuitorii Bucureștiului fără adresa pe buletin în București să își poată rezolva eficient problemele legate de acte, de sănătate, de acces la servicii publice și mobilitate, pentru a îi încuraja să participe activ la viața comunității.
  • Oferirea gratuită a unor spații din cadrul ARCUB și din cadrul altor instituții culturale administrate de primărie pentru cursuri gratuite organizate de asociații – cursuri de prim ajutor, educarea părinților pentru creșterea copilului, educație civică, gândire critică, identificarea dezinformării și știrilor false, siguranța datelor personale, pentru caz de calamitate etc.
  •  Educația populației prin mijloace digitale (traininguri online, check-listuri pentru situatii grave).
  • Realizarea unor aplicații care să permită acțiunea descentralizată în situații în care este posibil ca autoritățile locale și naționale să fie depășite (recrutarea de volunari, localizarea acestora, comunicare multidirecțională, raportare de cazuri limită etc).
  • Implementarea sau dezvoltarea de aplicații pentru coeziunea comunității, cum ar fi: aplicație pentru voluntarii care doresc să își ajute vecinii în vârstă sau cei cu dizabilități; aplicație prin care care micile companii cu activitate locală să își facă cunoscută prezența; aplicație care să permită acțiunea comună a vecinilor pentru a obține anumite rezultate inclusiv în raport cu autoritățile locale (petiții pentru îmbunătățirea condițiilor din cartier, modificări la orarul STB, bugetare participativă); aplicație care să le permită să se grupeze pentru anumite acțiuni sportive (ex: alergări în parc) sau pentru mici schimburi și ajutor casnic.

Notă: Realizarea unor astfel de aplicații nu înseamnă că primăria se va substitui companiilor sau ONG-urilor care au misiunea de a revigora țesutul social sau de a pune în contact anumite tipuri de interese, prin crearea de piețe virtuale. Din contra, acolo unde vor exista astfel de inițiative, Primăria va prefera să le susțină logistic sau prin efort de promovare, înțelegând că economia trebuie să se bazeze în primul rând pe efortul și acțiunea privată, pe piața liberă și concurențială.

8

Încurajarea talentelor din zona digitală (oameni și companii)

Avantajul esențial al Bucureștiului, care nu a fost utilizat absolut deloc de către administrația actuală, constă în numărul mare de specialiști în IT sau domenii adiacente (design și comunicare digitală, big data, statistică, interacțiune cu utilizatorul, logistica sistemelor bricks-and-clicks).

Vorbim de circa 100.000 de profesioniști, cu expertiză internațională deosebită și cu viziune proaspată în abordarea chestiunilor referitoare la administrația municipală sau serviciile sociale pe care aceasta trebuie să le ofere. În plus vorbim de studenții și profesorii celui mai mare centru universitar din România.

Vom pune la dispoziție mijloacele de dezvoltare socială și economică a comunității. Studiile arată că un angajat cu calificare STEM (Știință-Tehnologie-E-Matematică) corespunzătoare este de 5 ori mai productiv.

Și veniturile sale salariale sunt substanțial mai ridicate. De aceea, principalul obiectiv al centrelor urbane din toată lumea îl reprezintă identificarea unor astfel de talente.

Bucureștiul nu trebuie să rămână în urmă.

Acțiuni:

  • Sprijinirea celor care vor să se perfecționeze în tehnolgii inovative (big data, IA, blockchain, metode statistice complexe etc), dar și a acțiunilor antreprenoriale care duc la dezvoltarea de companii și atragerea de forță de muncă în industrii curate și cu valoare mare adăugată.
  • Susținere financiară pentru cei care doresc să urmeze cursuri în domeniul digital.
  • Oferirea accesului gratuit la date pentru companiile din domeniul IT, cu scopul de a dezvolta produse inovative legate de conceptele de smart-city sau IoT, care apoi vor putea fi scalate în alte orașe, creând astfel jucători puternici cu sediul în București.
  • Organizarea de Hackatoane sub egida Primăriei. Acestea au scopul de a genera soluții pentru principalele probleme cu care se confruntă comunitatea.

Organizarea de competiții dedicate tinerilor. Acestea vor fi organizate atât la nivelul gimnaziului, cât și al liceelor, pentru a da posibilitatea tinerilor să se implice, dar și la nivelul facultăților prin realizarea unui centru multidisciplinar unde să se întâlnească profesorii și studenții din diferite domenii relevante (IT, arhitectura și urbanism, economie, medicină, educație, statistică și sociologie). În cadrul acestor competiții vor fi acordate premii celor mai bune soluții, dar vor functiona și ca platforme de recrutare pentru internshipuri și angajare în cadrul primăriei sau a altor instituții sau companii partenere.

9

Privacy, securitate, protecție a datelor personale și biometrice

Digitalul vine cu o mare provocare pentru drepturile și libertățile cetățenești, provocare numită “privacy”.

Fiecare persoană are dreptul la viața personală, la imaginea proprie, la anonimitate, la respectarea dreptului său de proprietate asupra datelor pe care le pune la dispoziție.

Autoritățile trebuie să garanteze folosirea datelor conform cu scopul cu care acestea au fost cedate.  Un sistem digital complex nu trebuie să fie un Big Brother.

Nu trebuie să existe posibilitatea ca aceste date să fie utilizate abuziv, nici de autorități și nici de către persoane care le obțin într-un mod ilegal. O atenție deosebită trebuie acordată acestor aspecte, atât prin modul în care sunt colectate și stocate aceste date, dar și prin modul în care cetățenii sunt informați cu privire la ce se întamplă cu datele transmise.

Funcția de DPO (Data Protection Officer) din cadrul primăriei va deveni una dintre cele mai bine pregătite și echipate din Europa pentru a face față oricăror riscuri sau amenințări informatice.

Integritatea și siguranța datelor cu caracter personal vor fi auditate extern periodic și testate cu echipe tehnice specializate în PenTesting.

10

Promovare și comunicare

Primăria Municipiului București beneficiază de o amprentă media enormă, pe care o poate folosi pentru binele comunității, nu pentru promovarea electorală a unor persoane temporar aflate în funcții, după cum am văzut în ultimii ani.

Vorbim de capacitatea Primăriei de a transmite mesaje care să fie preluate de principalele canale media, când este vorba de informații reale și utile cetățenilor, de parteneriate care să reducă costurile.

Vorbim, în același timp, și de alte rețele pe care primăria le deține și care pot fi folosite pentru promovarea inițiativelor digitale: stațiile de transport în comun, autobuze și tramvaie, spațiile de afișaj  în locuri cu circulație intensă, hotspoturile WiFi, conturile de social media etc.

Rețelele sociale sunt un alt instrument pentru informarea de interes public, dar și pentru consultări publice cu privire la planurile primăriei. În ultimii ani, prezența social media a Primăriei Municipiului București, a primarului în funcție și cea a instituțiilor din subordine nu a fost de încurajare a dialogului și participării.

Canalele de social media au fost folosite doar în scop festivist și electoral pentru a anunța cu pompă acțiuni neterminate, festivaluri plătite din banii contribuabililor sau acțiuni la care a participat primarul. Primăria va avea o strategie integrată de marketing digital cu costuri cât mai reduse, strict pentru informare de interes public, consultare și dialog cu cetățenii.

Bucureștiul este un oraș frumos și încărcat de istorie care merită să își recâstige importanța ca destinație turistică și renumele de oraș prietenos și primitor. Primăria București va suplimenta pe canale digitale signalistica, comunicarea rutelor accesibile și locurile de interes pentru turiști și pentru toți cei care tranzitează sau vizitează orașul.

În plus, primăria va furniza prin intermediul companiilor partenere conexiuni WiFi gratuite în toate parcurile, instituțiile și spațiile publice ale orașului, va încuraja construirea de experiențe tehnice creative de VR și Realitate Augmentată, asistenți vocali bazați pe inteligența artificială, senzori și elemente de infrastructură inteligentă și monitorizare în timp real care să ne ajute să luam decizii corecte și informate, bazate pe date, pentru îmbunătățirea calității aerului, a traficului și infrastructurii.

Ne dorim un oraș rezilient și pregătit pentru viitor, în care să ne bucurăm că trăim.